Jag har köpt HUS!

Det här känns helt orimligt galet?! Men för 1,5 vecka sedan var jag iväg på husvisning, jag gick på en privat visning med husägaren först men valde även att gå på den officiella fredagen efter! Jag såg SÅ många möjligheter med huset! Både för mig och Taki, men också för min verksamhet! 
 
Budgivningen började i tisdagen efter att huset besiktigades på måndagen, på onsdagen var vi klara och jag stod med vinnande budet! Jag satt hemma hos mamma och pappa och hade precis pratat med storebror i England när mäklaren ringde. Det var bara att ringa upp till bror igen och säga "välkommen hem till mitt hus i vår". Fattade det knappt själv!
 
Huset är rött med vita knutar byggt 1909 och har 4 rum och kök. På bottenvåningen är det ca 46kvm och övervåningen kanske 40kvm. Det är 1,5 plansvilla så övervåningen räknas inte in i boarean på grund av att det är snedtak. Jag har en kamin, som dessutom går att laga mat på om krisen kommer, haha! Tomten är på 2 660kvm, halva marken är inte nyttjad utan är delvis typ björkskog.
 
 
Så vad ska jag göra för att sätta min touch på det?
 
Köket:
Jag vill byta tapeten i köket, jag vill ha grönt men vet inte om jag kommer måla eller kakla. Just nu är jag inne på gröna hexagonformat kakel, antingen i skiftande färger eller som inte är helt släta. Jag skulle vilja ha en bänkskiva i ek, men här snackar vi om flera år - det är verkligen inte en prioritet! Annars är köket helt okej, har till och med golvvärme! Utsikten när jag ska stå och diska vill jag bara understryka är magisk (dock blir jag bortskämd med diskmaskin)!
 
 
Hallen:
I hallen kommer jag inte göra något annorlunda. I dagsläget står en spegel och byrå där, men jag kommer vilja ha en annan typ av spegel och tror jag ska ha Takis matskålar där då det är klinker på golvet (med golvvärme).
 
Matsal:
Jag tror jag kommer måla om där, är tapet idag och vitmålad trävägg. Har lite ångest över att jag inte vet vart Otto ska få plats, dvs. tavlan på honom, men tror den kommer komma upp på väggen här (men kan inte spika pga badrummet är vägg i vägg). Eftersom jag vill renovera sovrummet på övervåningen kanske jag kommer ställa sängen här så länge, eller så hinner/orkar jag renovera innan jag flyttar över alla möbler!
 
Badrum:
Här funderar jag på att sätta in en torktumlare sen. Ingen prio nu, men skönt att ha längre fram. Jag vill i alla fall få in en bänkskiva i ek, för att få in mer förvaring där men också för att göra mer effektiv arbetsyta där inne.
 
Vardagsrum:
Här vill jag också måla om, suprice! Men det är ingen prioritet, tänker att jag ska bo in mig lite och se vilken färg jag är ute efter. Just nu kan jag bara tänka grönt...överallt! Min soffa blir med dit, köksbordet kanske får stå här tills att matsalen är fri från sängen om den inte flyttar raka vägen upp? Får se. Här behöver jag ett nytt soffbord (använder mormors gamla brudkista just nu, kommer bli fjuttigt där), tänker mig vitt och höjbart? Kanske blir denna om jag hittar den begagnat? Tvbänken tänker jag sälja, tänker att tvn kanske får stå på dagens soffbord sålänge? Den jag har nu samlar så mycket damm, jag vill nog dessutom fästa tvmöbeln på väggen så man kan damma smidigt under! Sen vill jag ha luckor, nu har jag öppet och glas vilket igen - samlar damm.
 
Kontor:
Här vill jag ha in en lång bänkskiva i ek som vilar på vita hurtsar! Jag vill få in mycket förvaring men samtidigt ska det vara lättstädat! Tänker att så snart sovrummet är klart så blir den skivan prioritet innan jag ger mig på köket! Så småningom ska jag få in en bäddsoffa eller bäddfåtölj, utifall att någon vill sova över! Kanske vill brorsbarnen sova över i framtiden!
 
 
Sovrum:
Önskar grönt sovrum (suprice!). Blir nog gröna väggar och brunt golv samt trädetaljer. Gillar naturkänslan och vill verkligen att hela rummet ska ge ett lugn och massor av värme! Detta rum är det rum som behöver mest kärlek! Jag ska byta golv, förmodligen riva ut två garderober (och istället ha 1-2 byråer)
 
 
 
(Alla bilder är från pinterest) 
 
 
 
Vad som ska göras utomhus tar vi i ett annat inlägg!
Vad tror ni so far?